söndag 24 oktober 2010

Perfekt enkel vardagsmat: purjopotatissoppa med riven ost

Det här är en av våra vinterklassiker!

Tid: 45/15 minuter. För 5 personer.

En riktigt tjock purjo, eller några medelstora blir bra. Och så en skål potatis, kanske ett knappt kilo.

Koka upp åtminstone en halv liter buljong i en kastrull, man kan fylla på mer vätska senare om det blir för tjock soppa.

Skala potatisen, som ska vara mosig sort (eller skrapa bra - jag skalade inte alla då de är mina egna och dessutom ännu ganska fina), skär i stora bitar. Skär purjon i skivor. Jag brukar använda den vita delen och lite av den gröna också. Lägg till 1-2 lökar också om du vill.

Koka alltsammans i buljongen i minst en halvtimme, gärna lite längre. Vispa sönder potatisbitarna och purjon med vispel, antingen hand- eller elvisp, inte stavmixer! Smaka av med salt och peppar, eller lite grön sås eller örter i nån annan form om du råkar ha.

Riv ost till - vi hade glimminge den här gången med jag tycker emmentaler eller lagrad gouda. Använder du vegetarisk buljong blir det här en fin vegetarisk rätt också, även om jag tycker den blir godast med riktig buljong kokt på ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar