söndag 10 oktober 2010

Råstekt potatis med gröna tomater och kallskuren kassler

Nu tar vi upp det sista av potatisen i landet. Med ganska lite kött kvar från gårdagens kassler beslöt jag att råsteka potatisen, för man blir minsann mätt av råstekt potatis!

Tid: 40/20 minuter. För 5 personer.

Började med att tvätta potatisen och skrubba den med borste, och skiva lagom tjockt, ca 0,5 cm skivor. Dem stekte jag i mycket smör i gjutjärnspanna. Rörde om emellanåt, och klickade i lite mer smör. Tillsatte två klyftade gröna tomater efter halva tiden, jag tror potatisen totalt stektes ca 30 minuter. Saltade med kvarn.

Skar upp köttet tunt. Jag ångkokade också trädgårdens sista rosenbönor. Vi serverade dem med det sista av persilje- och ringblomssmöret jag lagade tidigare. Slutligen serverade vi också lite äppelchutney till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar