tisdag 30 november 2010

Aj man får ha ledarhundar i storkök??

Lite bitter blev perfektionisten i mig då jag fick 39/40 poäng i hygienkompetenstestet. Frågan jag missade lät så här på svenska:
Man får inte ta hundar till livsmedelslokaler, förutom ledarhundar för synskadade. Sant/Falskt.
Eftersom man givetvis inte får ha några djur alls i åtminstone vissa livsmedelslokaler (storkök t.ex.) så svarade jag Falskt. Men se - i den finska originalfrågan stod det elintarvikemyymälöissä, dvs. livsmedelsbutiker. Ha! Där är ju livmedlen antingen förpackade eller skyddade bakom färskdiskar. Klart att ledarhundar får vara där. Höh. Läraren medgav att översättningen blev lite annorlunda...

Men vem bryr sig. Man får godkänt med 34/40 eller mer, så jag klarade ju tenten, jippiiii! Nu får jag ta ett jobb i ett kök när jag vill! Och det vet man ju aldrig när jag plötsligt kan vilja det? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar