måndag 1 november 2010

Billigt: enkel minestrone

Busenkelt, billigt, nyttigt och gott! Och garanterat e-fritt.

Tid: 60/10 minuter + 8-16 timmar blötläggning. För 5 personer.

Jag blötlade ca 1,5 dl vita bönor i rikligt med vatten hela dagen, över natten går också bra. Kokade dem sedan i osaltat (nytt) vatten i en halv timme. Jag hade kycklingbuljong, en knapp liter, i kylskåpet, och jag hällde i detta skede bort bönornas kokvatten och fortsatte koka dem i buljongen istället. Ett lagerblad hade jag lagt med om jag haft ett, men de var slut.

Samtidigt skalade jag och skivade fyra morötter, skivade tre stjälkar selleri, skar i bitar några potatisar, en stor rödlök och en bit squash. Tillsatte detta också i kastrullen med bönorna. Också andra grönsaker, t.ex. blomkål eller strimlad kål, skulle ha platsat lika bra. Ta vad du har hemma! Efter ca 25 minuter smakade jag av med salt och peppar samt lite torkad salvia och oregano. Klart!

(en helt vegetarisk rätt ifall man inte använder animalisk buljong)

Pris: under 1 euro/portion, även med en skiva knäckebröd till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar