torsdag 25 november 2010

Billigt och urgott: Kryddig morotssoppa

Det här receptet har jag faktiskt från en bok, och jag gör det nästan precis enligt originalreceptet fortfarande för det är så gott. Boken heter "The food pharmacy", av Jean Carper, och den är från 1991. Så åtminstone så långt sträcker sig mitt intresse för hälsosam kost!

Tid: 50/20 minuter. För 5 personer * 2 gånger.

Först skalar man massor av morötter. Så många man orkar. 1,5 kg kanske räcker ganska långt. Sedan skär man alla morötter i skivor. Så smälter man 100-150 gram smör i en grytbotten och fräser kanel, nejlika, ingäfära, spiskummin och lite (var försiktig!) cayennepeppar i smöret. Så häller man på morotsskivorna, låter dem fräsa under omrörning några minuter. Jag brukar lägga i en lök i bitar också, och råkar man ha lite fler rotsaker hemma är det bara att slänga med. Men det ska vara mest morot. Sedan kycklingbuljong på så att allt nätt och jämnt täcks.

Så får det puttra tills allt är mjukt. Efter det kör man med stavmixer, och häller eventuellt på mer buljong för lämplig konsistens. Smaka av med salt och nymald svartpeppar och eventuellt lite mer cayenne (men som sagt, se upp med den!). Har du nån färsk ört hemma passar det bra till också, jag hade timjan den här gången. Klart!

Pris: 0,30 euro/person. Lite bröd till, så kanske man kommer upp till 50 cent?
 _

6 kommentarer:

  1. Jag vet att det inte går ihop med låg-kolhydratsgrejen, men jag läste ett recept för morotssoppa o det rekommenderades att även tillägga lite (1 tsk?) socker i morotssoppan. Det blev nog fantastiskt gott.

    SvaraRadera
  2. Tja Tove, det kan jag tänka mig att det blev! Morötter är ju väldigt söta i sig själva också iofs, så jag tycker inte de saknar socker. Fett däremot nog :P. En hel måltid av morötter är å andra sidan oberoende ingen direkt LCHF-mat (pga det stora kolhydratsinnehållet), däremot nog 100 % tosiruokaa! (=riktig mat)

    SvaraRadera
  3. Efter att ha kämpat med att uppfostra min familj till att acceptera morotssoppa som mat har jag insett att det måste till grädde/creme fraiche eller annat fett för att de helt enkelt ska bli mätta, och därmed acceptera rätten som mat. Och så brukar jag servera karelska piroger med äggsmör till...
    - morsa

    SvaraRadera
  4. Morsa, det är bra att det funkar så! Jag lagar också ofta purésoppor med grädde eller creme fraiche, det är också gott. Men det här receptet ska vara utan, och jag gillar det som omväxling. Smöret gör det också mer mättande, höjer faktiskt energivärdet med över 150 % (!! Kollade just!). Morotssmaken kommer faktiskt fram på olika sätt utan grädde.

    SvaraRadera
  5. Hej,
    det är sant, jag missade att det var sådärpass mycket smör. Helt klart värt ett försök!
    - morsa

    SvaraRadera
  6. Vill förresten tillägga att jag personligen inte alls gillar kokt morot! Äter det nog, men det är ingen favorit. Men puréad morot, som i soppan, smakar annorlunda. Moroten är en ganska spännande grönsak på det viset, tycker jag.

    SvaraRadera