fredag 26 november 2010

Glutenfria morotssemlor

Add caption
Jag bakade glutenfria semlor förra veckan för barnens skolas basar. Några semlor åt vi så klart själv upp också. De var goda!

Tid: ca 3 timmar totalt, med jäsning. Blev 30 semlor.

Började med att blanda 1 liter ljummet vatten med ett paket jäst och en hutt sirap (en matsked, kanske). Sedan rörde jag i ett paket glutenfri mjölblandning (som består av quinoamjöl, hirsmjöl och bovetemjöl), och två grovrivna morötter.

Jag lät det jäsa ungefär en timme.

Sedan rörde jag i ytterligare lite bovetemjöl, lite majsmjöl (maizena), 2 dl hela bovetegryn, och en matsked salt. Degen ska vara ganska lös, så att den just och just hålls ihop sedan när man ska forma semlor.

Det fick jäsa ännu en timme. Så klickade jag ut degen på två bakplåtsklädda plåtar till lagom stora semlor. Det blev 30 stycken.

Gräddade i ugn 20-25 minuter, 180 grader.

2 kommentarer:

  1. Vad är bovete egentligen? Har det något släktskap med vete alls, utom namnet? Jag använder bovete, men undrar vad det är som gör att det skiljer sig från våra fyra traditionella inhemska sädesslag.

    SvaraRadera
  2. Bovete är en ört, vars frön man äter. Christian har en gång skrivit informativt om bovete i en kommentar tidigare, så jag länkar dit: http://flo-food.blogspot.com/2010/07/annorlunda-bovete-med-gronsaker.html#comments

    SvaraRadera