söndag 28 november 2010

Hemlagad fil

Billiga november är på slutrakan. Idag lagade jag fil.

Tid: två minuter, högst, + 1,5 dygns väntan. För så många man vill.

Ta en tesked fil, och lägg det på botten av en skål eller djup tallrik. Häll på mjölk för en lagom portion. Jag hade ekologisk fil och ekologisk mjölk. Ställ i rumstemperatur i 2 dygn. Våra filar ställde jag ovanpå vår bakugn. Filen blir "längre" ju längre den står, så det är lite smaksak när man vill äta den.

När man äter filen tar man igen en tesked för nästa sats. Enkelt! Så kan man hålla på tills filen inte verkar bli lika "lång" mer, och då kan man köpa en ny startfil i butiken.

Beroende på hur fet mjölk du har blir gräddskiktet ovanpå filen tjockare. Jag hade ekologisk lättmjölk (motsvarar alltså svensk mellanmjölk, 1,5 % fett), då vi inte har ekologisk helmjölk i Finland. I nästa sats ska jag lägga i lite grädde också.

Uppföljning senare med bild av den färdiga filen!

Pris: ca 0,30 euro/2 dl fil. I vår butik kostar ekologisk fil 0,59 euro/200 gram, och ekologisk mjölk 1,52 euro/liter, så det blir nästan hälften billigare att laga själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar