tisdag 2 november 2010

Jag har shoppat billig mat idag

Jag har en höstutmaning på gång - hela november ska jag sköta hushållet, och dessutom billigt. Idag har jag shoppat maten för resten av veckan. Det enda dyra var det ekologiska speltbrödet jag beslöt att testa. Jag har inte gjort avkall på kvaliteten på en enda sak. En del råvaror kommer att bli över ännu efter den här veckan, och mer mjölk får vi ännu hämta i veckan, och kanske också yoghurt eller ost eller någon annan basvara.

Jag har ännu inte beslutat vad allt som ska kockas på vecka, för jag gör aldrig veckomenyer. Men det jag köpte kan man nog laga god mat av! Jag köpte:
  • 800 gram färsk skinka (alltså osaltad)
  • 1 paket bacon
  • 250 g bratwurst (nitritfri)
  • 5 dl blod (djupfryst)
  • 3 liter mjölk (ekologisk)
  • 4 dl grädde
  • 500 g smör
  • 12 ägg (ekologiska)
  • 2 kg  morot
  • 1 stort kålhuvud
  • två blomkålar
  • en gurka
  • ett speltbröd (ekologiskt)
  • ett paket gröna linser
  • 800 g djupfryst sej. 
Där var det. Hur mycket tror ni det kostade?

13 kommentarer:

  1. Roligt att du skrev en lista på vad du inhandlat!

    Har absolut ingen som helst aning om vad blod eller färsk skinka kostar, men tippar på en slutsumma kring 60 Eur. Utan dessa två kanske kring 40 Eur.

    SvaraRadera
  2. Jeanette Holmlund-Hampf3 november 2010 kl. 10:51

    En snabb och grov kalkyl med priser från minnet gav 40 euro. Jag minns inte vad blod kostar och skinkans kg-pris räknade jag antagligen i underkant.

    SvaraRadera
  3. Också jag gissar på ca 50 euro. Men undrar hurdan osaltad skinka du köper? Den kanske har lite mindre tillsatser också än de som finns färdigt i vakuumförpackningar?

    SvaraRadera
  4. Skinkan jag köpte var helt naturell, såldes i bitar i köttdisken. Jag brukar använda köttdisken alltid när det är möjligt. Minns nog inte att jag skulle sett dylik skinka där förr. Ska tillreda något av köttet idag, men vet inte ännu vad...

    SvaraRadera
  5. Ett tips som sparar några euro i veckan är att göra egen fil eller jogurt. Fil blir klart i rumstemperatur på ett dygn eller ett drygt dygn och jogurt kan man laga i en ljummen bakugn och är också klart på ett dygn. Jag brukar ibland också sätta en skvätt grädde i mjölken. Det enda man behöver är mjölk och lite levande jogurt eller fil att utgå ifrån.

    SvaraRadera
  6. Nina, kunde du inte testa Jeanette H:s tips nångång? Sen om du säger att det blir bra kanske jag vågar prova! :)

    SvaraRadera
  7. Linda, att laga fil själv är helt vanlig husmanskost. Det har säkert allas mormor och farmor gjort innan fil fanns i affären. Vi lagade alltid fil själva när jag var barn. Så du vågar nog prova :) Men att man också så enkelt kan laga jogurt var nytt för mig tills jag nyligen diskuterade med en taxichaufför från Irak. Det lönar sig att testa olika sorters jogurt att ha som rot.

    SvaraRadera
  8. Bravo damer, Att laga fil är en urgammal konst och en mormors/farmors kunskap som blivit bortglömd, ni som fortsättningsvis unnar er den konsten, att göra fil och yogurt själv, är värda en gastronomisk eloge, tyvärr har den moderna människan glömt bort den här ädla konsten att göre eget fil, det är den enklaste sak i världen så länge man kommer ihåg att inte äta upp allt fil utan alltid spara minst en sked till nästa filkopps tillverkning. Jag har nu tillverkat eget fil i snart 13 år oavbrutet från den enda och ena filbörjanet jag fick då för 13 år sedan. Och så har jag även varit med om att skicka ett så kallat startpaket på fil till Afrika, ett desinficerat bandage doppades i filen och fick därefter torka varpå bandaget sändes i posten till Senegal och där packades det upp och blötlades i dagsfärsk kall mjölk, och vips hade man finländskt fil i Senegal, även det ännu vid liv efter ca 8 år, de ni, tala om att föra traditioner vidare.

    SvaraRadera
  9. Tack för gissningarna, majmamma, Jeanette och Nea! Ni har gissat riktigt bra tycker jag. Kanske det kommer fler gissningar ännu?

    Jag har gjort egen fil många gånger, ofta om somrarna, bara inte i sommar. Jag köpte t.o.m en fil för att laga, men glömde bort den :(. Yoghurt skulle jag också vilja testa, har ju läst om Bakformens yoghurt-experiment på hans blogg: http://bakformen.blogspot.com/2010/04/hemlagad-yogurt-i-termos.html ... men det verkade så pass invecklat (även om jag kanske har fel i det?) att det aldrig ännu blev av. Men jag ska nog hålla det i minnet!

    Intressant historia Christian om filstartpaketet i Afrika! Fil är så klart ett utmärkt sätt att lagra mjölk flera dagar om man t.ex. saknar kylskåp.

    SvaraRadera
  10. Jag tyckte nog inte det var så invecklat laga yoghurt. Men jag tror man inte helt sådär bara improviserar det, det skall vara rent och temperaturerna måste man få rätt. Jag har faktiskt tänkt göra en ny sats redan länge, men inte kommit mig för.

    Låter spännande med fil till Senegal. Men en lite dum fråga, är den finländska filen speciell eller har de inte haft fil där tidigare?

    Jag gissar på 42€, men där var mycket jag inte har den blekaste aning om kilopriset på eller hur mycket du exakt köpte...

    SvaraRadera
  11. Här kommer "rätta svaret" på gissningarna (tack också bakformen för gissningen). Närmast kom Nea! Shoppingen kostade 49,45 euro. Men ni kom ju alla ganska nära. Köttet kostade 5,60 euro, och blodet kostade faktiskt hela 6,75 euro - hade ingen aning om att en halv liter blod skulle vara så dyrt, djupfryst och allt.

    SvaraRadera
  12. Vad är annars färsk skinka riktigt? Är den kokt?

    Om vi nu tänker måltiden får kosta c. 1-2€/person och vi antar ni har lite mat färdigt hemma, så då borde ni klara er en hel vecka på det där med familjen? Vet inte riktigt om jag önskar er det...

    Vad är annars billigt för er? Eller dyrt? Eller normalpris?

    SvaraRadera
  13. Bakformen, färsk skinka är vanligt griskött från skinkan. Rå, naturell. Smakade ungefär som grisfilé.

    Angående kostnader: än en gång har vi fått upptäcka hur billig riktig mat är (kan vara), och hur stor del av kostnaderna som går till mellanmål och "extra grejer": yoghurt, nötter, rödvin, glögg, goda ostar och annat smått... Normalt använder vi mycket pengar på matuppköp, för vi äter ju mycket kött och fisk och som sagt också ost, nötter och sånt.

    Vi har sedan den där gången i tisdags varit två gånger till i butiken den här veckan för att fylla på: 28 euro resp. 45 euro. Det dyraste i dessa har varit bl.a. två stora påsar nötter för närmare tian per påse.

    För en vanlig portion mat är 1-3 euro säkert standard, det beror så på, vi äter ju olika saker varje dag. Men nog kan det bli dyrare också om man t.ex. köper en dyr vild laxfilé för 30 euro/kg, vilket nångång hänt.

    SvaraRadera