torsdag 11 november 2010

Kycklinglår i ugn med paprika och champinjoner

Mannen hittade verkligt förmånliga kycklinglår i butiken, faktiskt bara 2,80 euro/kg (!). Så han köpte 2,440 kg av dem. Han tillredde alla på en gång igår kväll, och det som blev över lagar vi istället paella av ikväll. Portionspriset anger jag för den del som gick åt igår.

Tid: 70/20 minuter + 1-2 h "marinering". För 5 personer, och så blev det över.

Mannen marinerade ca 200 gram champinjoner 1-2 h i lite olivolja och röd sås, och likaså de sex stora kycklinglåren (plus salt). Han lade dem i två ugnsformar, och stekte dem i 180-190 graders ugn (med cirkulation) ca 55 minuter.

Han skar tre röda paprikor och två små lökar i stora bitar. Fräste paprika, lök och svamp i olivolja och lät det fräsa på låg värme i 20 minuter.

Kokade fullkornsris till. Gjorde en sås av lite turkisk yoghurt, riven pepparrot, lite grädde, och en hutt röd sås.

Receptet blir LCHF om man lämnar bort riset.

Pris: 1,45 euro/portion. Det blev ca 8 portioner av ovanstående, resten användes till följande dags paella.

3 kommentarer:

  1. Vi åt också kyckling i går, wok, men jag har alltid lite etiska problem med de jättebilliga kycklingbitarna, har inte du det? Jag menar annars försöker jag köpa kött från frigående lyckliga djur och så... Kyckling?! Vet någon om man får köpa mindre oetiskt framställd kyckling (utom franska importerade specialdito?)någonstans i huvudstadsregionen?
    -morsa

    SvaraRadera
  2. Jag har nog också. Alla kyckling vi får i butiken är mig veterligen uppfödd med samma metod, så inte har jag sen nån skillnad på hur billig den är däremot.

    Vi äter inte heller kyckling mer än högst 1-2 gånger i veckan. Däremot finns det otroligt lite uppfödning av glada kycklingar eller hönor i Finland. Skulle jättegärna köpa sån om jag hittade. Jag vill inte heller undvika kyckling helt då det blir för enformigt med bara rött kött också. Och inte kan alla bara äta fisk heller då fisken skulle ta slut... Dilemma, visst!

    Jag väntar fortfarande på min halva ren från Lappland, den kanske kommer i söndag. Skulle också helst köpa bara ekologiskt kött och vilt jag också.

    SvaraRadera
  3. I tisdags var jag till Sello i Esbo och den lilla K-affären hade jättebilliga polska röda paprikor av god kvalitet. Jag köpte fyra stycken för en euro, totalt. Men borde köpt många fler. Paprika är så gott, men oftast så dyrt.

    SvaraRadera