söndag 28 november 2010

Lutfisk på Westerbackskt vis

Jag har aldrig tyckt om lutfisk. Men när jag som 25-åring fick uppleva lutfisken på min mans släkts vis smakade jag fördomsfritt på den och ... den var ju god! Sen dess gillar jag den jättemycket. Visserligen räcker en gång i året galant :).

Jag ger inga klara recept, för vitsås och lutfisk hittar man de klassiska recepten på var som helst. Och dessutom var det svärföräldrarna som bjöd, som de brukar till första advent.

Hos oss tillreds lutfisken i ugn. Och den äts med kokt potatis, smält smör, vitsås, och favorituppsättningen av peppar. Jag själv föredrar nymald svartpeppar och kryddpeppar. En del i familjen gör en riktig geggamoja av allt och äter det sedan. Jag föredrar att ha den någorlunda prydligt. Bilden är av min tallrik.


Till dessert fick vi lingonparfait med pepparkakor. Parfait'n var också kryddad med pepparkakskryddor, dvs nejlika, kanel och ingefära. Jättegod!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar