söndag 14 november 2010

Med kärlek till farsdagen: hjärtgryta ♥

Jag köpte två grishjärtan, för jag har hört att man kan äta dem. Och de är billiga, under 6 euro/kg. Så googlade jag lite och frågade runt hur jag skulle tillreda, och fick svaret att tja, hundar och katter brukar  man ge hjärta åt...

Tid: 60/20 minuter. För 5 personer, och en portion blev över.

Jag sköljde hjärtana, totalt 712 gram, i kallt vatten och drog loss lite blodrester :). Skar sedan bort ytterligare lite senor, som jag gav åt katten (som visserligen inte tycks äta det). Resten tärnade jag i ca 1,5 cm kuber. Fräste dem i smör, tillsatte en hackad lök och ett par dl rödvin och lite vatten. Saltade, pepprade.

Det fick puttra 20 minuter medan jag tärnade, lika stort, två morötter, en bit rotselleri, en bit kålrot, en palsternacka och två potatisar. Sedan rotsakerna i, och mer salt och peppar, och lite mortlad rosépeppar och lite röd sås. Efter 20 minuter var allt mjukt, och då åt vi grytan. Jag serverade lite pepparrotssås till gjord på creme fraiche / turkisk yoghurt och röd sås med grytan, samt klippt persilja.

Och hur smakade det? Riktigt gott faktiskt! Stora flickans reaktion, som jag fick lov att citera: "Nam! Det här är en delikatess!"  Så det så! ♥

Pris: 1,60 euro/portion

4 kommentarer:

  1. Det var vågat, men varför inte, förr använde man väl alla delar av djuret...:)

    SvaraRadera
  2. Vi lagade hjärtgryta på huslig ekonomi i högstadiet. Det var riktigt gott, minns jag. Men av någon anledning har jag inte lagat det sen dess. Det smakade lite som ett mellanting mellan kött och svamp. Tror jag mig minnas.

    SvaraRadera
  3. Jag är övertygad att vi ska äta alla delar av djuret om vi ska vara köttätare.. för olika mineraler finns sannolikt mer och mindre av olika delar.. Att enbart äta en sorts del av kött, tror jag har fel konsekvenser. Precis som i växtvärlden har de olika växter (de vilda inte minst) sin specifika betydelse för uppbyggnad av cellerna och vårt vitala.

    Hjärta är riktigt gott som stuvning! Även tillsammans med morot och grönsaker.

    SvaraRadera
  4. Tackar för uppmuntringarna :). Njure däremot tycker jag känns lite mer spännande än hjärta, har ätit njure som barn senast. Har sökt njure varje gång i matbutikerna (två olika) men det är alltid tomt där. Ska nästa vecka till Stockmann, hoppas jag hittar där.

    SvaraRadera