söndag 21 november 2010

Riktig varm kakao med kokossmak

Jag får ibland frågan om hur jag börjat intressera mig för kost och hälsa, eller för äkta mat. Faktum är att jag har mycket av det hemifrån. Medan alla kompisar drack O'Boy hemma, lagade vi nämligen vår kakao (eller drickchoklad, som det heter i Sverige) från grunden. Alltid.

Tid: några minuter.

Du behöver: kakao, (socker,) mjölk, grädde och kokosolja om du vill.

Värm gräddmjölk eller mjölk (helt som du gillar det bäst) i en kastrull på spisen, vakta hela tiden och rör om emellanåt.

Blanda 1 tesked kakao med 1/2 tesked socker, t.ex. rörsocker (eller inget socker alls om du inte gillar sött eller inte tål socker!). Häll i en tesked kall mjölk, och rör om så det blir en alldeles jämn gegga.

Häll sedan försiktigt i den varma mjölken som nu säkert är lagom varm.

Om du gillar kokos, lägg i en sked kokosolja (kallpressat kokosfett) och rör om tills det smultit. Jättegott!!

Lyxversionen är förresten toppad med lättvispad grädde. Ännu godare!

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag brukar vanligtvis inte dricka kakao, men måste bara pröva, och det ar faktiskt gott! Tackar! Sonen ska få blanda sin egen med till skogen i morgon :)

    SvaraRadera
  2. Hej,
    nu när morgnarna blir kallare och ruggigare är varm kakao helt bäst! Och varm kakao har vi alltid gjort riktig, vi med, även om jag vispar i kakaon o sockret direkt i kastrullen. (Vi har dessutom nu HELT slutat köpa äcklig O'boy, jee!)
    -morsa

    SvaraRadera
  3. Apropå godsaker. Vad tycker du man kunde bjuda på på barnkalas? Och detta leder mina tankar till julen. Hoppas du utmanar dig själv med lågkolhydratsjulmat!

    SvaraRadera
  4. Mina flickor har aldrig fått dricka O'boy, däremot gör jag ibland varmchoklad åt oss alla helt från grunden med just kakao, mjölk, lite socker och vispad grädde på toppen. Mycket godare än köpes!

    SvaraRadera
  5. Vad bra att tipset kom till glädje för en del, och ännu bättre att flera redan skippat "fusk-kakao"!

    Jeanette, jag tar tacksamt emot tipset om att skriva ett inlägg om kalasmat för barn! Det tror jag många kommer att uppskatta. Inläggena om barn och frukost fick ju också bra feedback och också lite diskussion. Toppen!

    SvaraRadera