måndag 22 november 2010

Superbillig klassiker: ärtsoppa

Så var det dags för en klassiker som man ju nog kunde äta lite mer än en gång i året, vilket vi ungefär gör hos oss.


Tid: 120/5 minuter + 12-20 h blötläggning (över natten). Det räckte åt fem (och då tog många till) och blev två portioner över.

500 gram torkade ärter sköljdes först noggrant, och lades i blöt i rent vatten över natten.

Nästa dag kokade jag dem i rejält med vatten och kycklingbuljong (som jag råkade ha från föregående dags buljongkok). Tyvärr vet jag inte mängden, men det lönar sig att vara lite sparsam och späda på senare, för du vill inte ha för tunn soppa heller! I vattnet lät jag också två klyftade lökare koka med samt lite salt.

Ungefär två timmar fick det koka. Efter halva tiden tillsatte jag 300 gram ekologisk bastupalvad grissida som jag strimlat.

Smakade av salt och peppar och kryddade med färsk timjan som vi också råkade ha hemma.

Pris: 0.70 euro/person.

Obs! En vegetarisk version utan griskött, samt utan färsk timjan skulle kostat 0,13 euro/person (!! det ekologiska grisköttet kostade nämligen 3,50 euro, ärterna 70 cent, löken 20 cent) och lite billigare eller mindre mängd kött skulle också sänka priset ganska mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar