måndag 8 november 2010

Supergott: grisbit i ugn med blomkålspuré

Helt supergott, ganska billigt, och kan verkligen inte bli enklare att tillreda. Tro mig!! Kräver bara att man är hemma ett par timmar innan middagen ska ätas.

Tid: 130/10 minuter. För 5 personer (det blev ett par portioner blomkålspuré kvar också).

Började med att sätta ugnen på 160 grader. Då hade jag nog tagit fram köttet, en så kallad grisugnsbit med ben (på finska etulapa) sån med fläskkant, totalt ett knappt kg, ur kylskåpet en timme före också. Jag saltade och pepprade grisbiten på bägge sidor, lade i ugnsfast form och in i ugnen.

Blomkålspurén: Jag kokade två relativt små blomkålshuvuden ca 20 minuter i bara 2-3 cm vatten. Jag hade också ett par blad grönkål med, men det är inte nödvändigt. Så hällde jag bort en del av vätskan, tillsatte ca 100 gram smör en skvätt grädde, salt och peppar, och puréade alltihopa med stavmixer. Klart!

Pris: 1,90 euro/portion. Definitivt billigt med tanke på näringsvärde och smak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar