lördag 13 november 2010

Vintermat: rödbetor med ägg- och smörsås

Hur får man mer grönsaker in i matplaneringen? Det här är ju ett sätt. Enkelt, och minsann helt supergott. Receptet är inspirerat av Sanna Ehdins Facebook-uppdatering om något i den här stilen, även om jag inte hittade hennes recept.

Tid: 60/15 minuter. För 2 personer, den här gången, barnen är borta.

Satte 6 medelstora rödbetor att koka i lättsaltat vatten. De första 7-8 minuterna fick 5 (ekologiska) ägg koka med. Rödbetorna kokade sedan totalt ca 45 minuter.

När allt var klart smälte jag ca 150 gram smör i en kastrull, och rörde ner de fem hackade äggen. Kryddade med lite extra salt, peppar och hackad persilja. Mannen skalade rödbetorna. Klart!

Pris: 1,70 euro/portion.

5 kommentarer:

  1. Det här låter ju utmärkt. Funderade just vad jag skulle göra med återstående rödbetor. Tack! :)

    SvaraRadera
  2. Somateria Mollissima13 november 2010 kl. 23:51

    Verkar super, det bör jag pröva! Smöret diggar jag , men hur är det med kolhydratinnehållet o hur får man barnen utackorderade ;)?

    SvaraRadera
  3. Oj, bra fråga (den senare i synnerhet ;)! Våra barn skulle älskat rätten iofs, vi får laga på nytt en annan dag.

    Kolhydrater, ja. Rödbetor innehåller ju en hel del av dem, så jag har heller inte taggat mattipset som LCHF. För alla som tål kolhydrater i måttliga mängder är detta riktig mat, för kolhydratkänsliga kan det kanske bli för mycket med tre hela röbbisar.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar rödbetor så skall absolut pröva på den här varianten!!
    Tack skall du ha, kära vän i viken!!!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt också Jessica och Babben att ni fick lust att pröva på!

    SvaraRadera