lördag 4 december 2010

Enkel blåbärsefterrätt

Vi äter faktiskt efterrätter ibland. Idag blev det smördegsplattor med blåbär och vispad grädde. För mig som inte äter vete blev det en egen version.

Tid: 10 minuter + 20 minuter upptining + 15 minuter i ugn. För 5 personer.

De nätt och jämnt upptinade smördegsplattorna kavlades ut och fylldes med upptinade blåbär och litelite socker. Sedan tillslöts de i de mest fantasifulla tänkbara former av barnen. Penslades med ett uppvispat ägg, och sattes i 225 grader varm ugn för 15 minuter.

Mina vetefria versioner var minst lika goda: Jag fingrade ihop ca 1 dl havregryn med några klickar smör, en sked bovetemjöl och en tesked socker. Så formade jag tre små plattor av dem. De gräddades med de första 10 minuterna i ugnen. Blåbären lade jag på först efteråt.

Jag vispade grädde lätt, smaksatte med en alv htesked hemlagat vaniljsocker. När smördegsversionerna kallnat några minuter åt vi bakverken. Supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar