söndag 5 december 2010

Gryta på renlägg

Härliga ren! Jag kommer säkerligen att beställa ren från Lappland varje år hädanefter. Den smalt ju i munnen.

Tid: 120/15 minuter. För 5 personer.

Delen jag använde idag kallas på finska "potkakiekot", dvs ossobuco-liknande skivor med ben i mitten och lite märg. Jag antar att det är lägg - rätta mig nån om jag har fel. Jag lär mig aldrig dessa styckningsdetaljer.

Efter att ha tinat upp dem stekte jag alla bitarna i smör. Saltade och pepprade, hällde på några dl rödvin. Kryddade med några enbär, en nypa krossade torkade trattkantareller, några kvistar timjan och ett par matskedar tomatpuré som jag rört ut med vatten. Tärnade en bit kålrot och skivade 3 morötter, lät dem puttra med. Så fick det koka sakta för sig själv.

Efter en timme vände jag bitarna, lade lite vätska till, och kokade potatis till. Jag klyftade också två lökar som jag sauterade mjuka i lite smör och sirap, och saltade. Det tog kanske en kvart för dem att bli mjuka.

Gudagott, ska jag tala om för er! Barnen satt och grävde ut märg (det bästa) ur benen med teskedsskaft... :)
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar