onsdag 1 december 2010

Novemberfrågan: Ekoägg, -mjölk, -mjöl, -gryn och -rotsaker!

Tack för rösterna i novemberfrågan! Glädjande många föredrar ekologisk mat. Hela 85 % av alla som svarat köper ekologiska ägg. Och det är ju bra, för de är så mycket hälsosammare och hönorna har det så mycket bättre. Säkerligen skulle många liksom jag själv också äta ännu mer både ekologisk och möjligast närproducerad mat, om det bara var möjligt att få det till vettigt pris.

Minst ekologiskt sågs bland ost, smör, choklad och saft. Ekologiska ostar finns det ont om i Finland - i Sverige hittade jag dem snabbt i ostdisken. Ekologiskt smör har jag hittat endast i Eat&Joy maatilatori vid Kampen i Helsingfors.

Kött och fisk fick ganska lite röster.

Jag skulle själv föredra gräsbetat nötkött framför ekologiskt nötkött, det skulle liksom räcka för mig. Hellre "vanligt" gräs än ekologisk säd, så att säga. Gräset är för mig absolut viktigare än ekologiskheten, för gräs är kons naturliga föda. I Sverige finns gräsbetat kött i butikerna - men jag har inte sett i Finland. Har du?

9 kommentarer:

  1. Ekologiskt smör finns nog i de flesta större matbutiker! Tror det är Juustoporttis. Eat&Joy's smör är rätt häftigt prissatt. Har för mig det var omkring 30€/kg, eller dyrare... Juustoporttis var väl ~14€/kg.

    Och medan jag håller på med produktreklam så kan jag ju tipsa om att de billigaste ekologiska äggena verkar vara Stockmanns lösviktsägg. Dock ännu över det dubbla av burhönsägg...

    Ekologisk ost verkar Valio tillverka två av, att hitta de mindre obskyra osteriernas ostar kan vara knepigare...

    Fisk är en av de få saker jag väljer att inte köpa "närproducerat". Se t.ex. http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-fisk/ Jag hoppas ju man kommer att kunna göra det igen någon dag, men just nu är det inte så lockande...

    Jag har inte sett gräsbetat i Finland. Månne de brasilianska kossorna skulle vara det? Är det faktiskt säd de ekologiska kossorna matas med? Ofta brukar ju bonden producera en stor del av djurens mat själv? Jag har alltid då antagit kossorna äter gräs och hö...

    Sen tror jag inte närproducerat, ekologiskt och rimligt pris går speciellt bra hand i hand... Det är dyrt att producera mat i Finland. Speciellt om man skall göra det småskaligt.

    SvaraRadera
  2. Jag tvivlar starkt på att de brasilianska kossorna får beta gräs. Där är det nog massproduktion som gäller med genmodifierat sojafoder.
    Juustoportti har också en ekologisk ost. Blå mögelost finns det också en ekoversion av, men jag kommer inte ihåg märket. I saluhallar brukar man också hitta eko-ostar, men de är ofta väldigt dyra.

    SvaraRadera
  3. Tack bakformen för alla tips! Det är sant, jag har sett det ekologiska smöret i matbutiker också, men ganska sällan. Borde väl önska till vår butik.

    Stockmann har förresten också stadens billigaste ekologiska mjölk, under 1,50 e/l. Den var billigast redan för 10 år sedan när vi bodde i Hagalund.

    Apropå de sydamerikanska kossorna så har jag faktiskt hört tips om att de skulle vara väldigt högklassiga och ävenså gräsbetade. Ingenstans i världen har "tekniken" angående slakt och djuruppfödning i alla fall gått så långt som i USA. Men jag har ingen vetenskaplig källa. Ibland är det svårt att prioritera både sin hälsa och miljön. Det kan aldrig helt undvikas då vi är för många på det här jordklotet :(.

    Angående ekokor i Finland: man ger kraftfoder (huvudsakligen säd) åt dem för att de ska växa snabbare. Lönsammare så! På somrarna lever de så klart långt på gräs.

    Tack Nadja också för tipsen! Det är synd att dessa ostar är så dyra.

    SvaraRadera
  4. Men varför ska det ekologiska smöret innehålla tillsatsämnen? Blaa. Åtminstone det jag hittade i våra marketar gör det.
    Så ekologist eller kärnat smör i all ära, men jag väljer tillsatsfritt vanligt smör.
    Tack för tipset om ostarna, jag hade sett bara Valios lättalternativ, nu vat jag att det finns en annan också.

    SvaraRadera
  5. Nina, JAg rättar lite; S-market har den billigaste ekologiska lättmjölken i Hagalund, 1,35 e/l!

    Jag köper också hellre tillsattsfritt än ekologiskt!

    SvaraRadera
  6. Jag väljer hellre ekologiskt, för tillsatsämnena som är tillåtna i ekologiska matvaror är väldigt begränsade och de mest naturliga. Om man tänker på hela kedjan så innehåller antagligen tillsatsfri konventionell mat mera betänkliga ämnen tex via djurfoder, bekämpningsmedel osv än ekologisk dito med en väldigt kontrollerad produktion från början till slut och en eller flera noggrannt regelerade tillsatser.

    SvaraRadera
  7. Tack Majmamma för rättelsen! Jag önskar butikerna i Esboviken också skulle konkurrera just med ekomjölken, för det går åt en del...

    Det där med tillsatser / ekologiskt är ju lite kakspiippuinen juttu (tvåpipig sak :). I smörets fall skulle jag kanske luta mot det ekologiska med tillsatser. (Minns jag rätt är tillsatsen surhetsreglerande ämne, och det är nog ingen pahis heller.) Men... med smöret har vi lite samma issue som med köttet - då korna äter ekologisk säd istället för (vanligt) gräs, så blir fettsammansättningen i smöret ändå inte optimal med tanke på t.ex. omega-3-fettsyrorna. Därför vet jag inte om ekosmöret är helt prisvärt i alla fall :(.

    Valios smör är förresten väldigt gott, många svenskar köper Valios smör, det är bland de poppigaste i "LCHF-kretsar". Så... allt smör är bättre än margarin i alla fall? :)

    SvaraRadera
  8. Är du helt säker på det där med ekologisk säd? Var har du fått de uppgifterna? Åtminstone om man läser på eviras sidor så betyder ekologisk att djuren får leva så arttroget som möjligt, beta vallfoder under hela sommarhalvåret och få ensillage (av vallfoder) under övriga tider. Det finns också en lång lista på vad ekofoder INTE är, bla inte spannmål, frön, potatis och mycket mer. Högst 5 % får vara icke-eko.

    Här är länken: http://www.evira.fi/attachments/kasvintuotanto_ja_rehut/luomu/luomu_ohjeita/luomuohje_2_animalieproduktion_netti_160609.pdfm.

    Uppgifter om foder finns i kapitel 5 och vad som inte är ekofoder i bilaga 1 på sid. 41.

    När man läser detta så inser man att ekoprodukter måste få kosta!

    SvaraRadera
  9. Tack Nadja, vilken bra info! Nej - jag är inte ett dugg säker... tar tid att sätta in sig i allt inser jag. Jag kan bra ha blandat med de ekologiska hönorna, som ju äter mer säd än vad de egentligen borde. Toppen! Och fortfarande skulle jag vilja ha tillgång till "mellanvarianten" gräsbetat kött...

    SvaraRadera