lördag 18 december 2010

Pepparkakshus julen 2010, del 1

Jaahas, Linda lyckades övertala mig :). Det blir pepparkakshus i år igen. Idag har vi fattat beslutet och gjort designen.


Det ska bli tre ganska små hus med samma form. Botten är 10 * 10 cm. Ganska brant tak. Stora flickan klippte ut mallar i papp. Barnen får dekorera var sitt sedan.

Degen gjorde vi också idag. Vi använde detta recept. Hoppas det blir bra, jag har inte förut använt den. Vi lagade 1,5 gångers sats. Jag använde några dl mindre mjöl än i receptet, det verkade väldigt mycket. Få se om jag får kavla in mer mjöl senare i alla fall. Degen ska stå i kylskåp över natten, så imorgon kavlar vi, skär ut, gräddar och bygger.

En del av dekoreringen gör vi säkert också imorgon men det kan hända att taket blir till en senare dag, ifall barnen vill ha något som vi inte har hemma, t.ex. nån godis.

Utöver pepparkakshusen ska jag ännu laga vetefria pepparkakor nån dag.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar