söndag 23 januari 2011

Gulaschinspirerad nötsteksgryta

För fredagens middag hade mannen skaffat en s.k. kulmapaisti av nöt (om nån vet vad det är på svenska så berätta! Det är liksom en stek från kons bakdel, men relativt mycket hinnor.). Jag hade så klart fria händer.

Tid: 2 h / 15 minuter. För 5 personer, och 2 portioner blev över för kommande hemmalunchar.

Köttet, ett drygt kg nötstek, tog jag fram ett par timmar på förhand. Jag började med att klyfta två stora lökar och fräsa dem i smör med paprika, lite chili och litelite cayennepeppar. Så skar jag köttet i stora kuber och lät det fräsa med på alla kanter på medelhög värme. Så hällde jag en hutt rödvin över det samt en halv burk passerad tomat och en skvätt vatten, så att köttet nätt och jämnt täcktes. Lite salt och peppar, och så fick det puttra för sig själv i 1,5 h.

Jag sköljde en dl hirsgryn och hällde ner i grytan. Så krossade jag en handfull torkad trattkantarell och kastade också det i grytan. Grytan fick sedan koka i ytterligare 25 minuter. Jag rörde också ner en matsked tomatpuré mot slutet. Så var det, efter avsmakning, klart!

Egentligen hade jag tänkt lägga med småtärnade saltgurkor, för vi hade såna i kylskåpet, men jag glömde. Det hade säkert varit gott, men det var gott så här också. Köttet var mört och fint och nästan smalt i munnen.

Jag serverade en enkel sallad till gjord av rivna isbergssalladsblad, olivolja, vittvinsvinäger och en halv nypa salt, väl omrörd. Vi hade en stor skål sallad, låt dig inte luras av stora flickans första portion som syns på bilden :).

(I stället för hirsen kan du servera kokt potatis till. För en strikt lchf-version, lämna bort hirsen och lägg i betydligt mer svamp.)
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar