lördag 8 januari 2011

Hirsotto med selleri och renstek

Häromdagen skaffade jag hem det, och idag blev det hirsotto till resterna av rensteken från i förrgår.

Tid: 35/15 minuter. För 5 personer.

Började med att hacka en lök och skära ca 10 stjälkar selleri i tunna bitar. Dessa stekte jag i mycket olja på svag värme, denna gång i (kallpressad) rybsolja. Så hällde jag på sköljd hirs och lät det fräsas med. Jag satte 3 dl, vilket var helt för mycket för 5 personer, knappt 2 dl hade varit mer lagom. Jag rörde i lite grön sås, och så spädde jag med vatten anefter. Som att laga pilaffris eller risotto, alltså.


Det tog ungefär en halvtimme. Till slut smakade jag av med lite mer grön sås och klippte på de ljusgröna bladen från sellerin.

Serverade med tunt skurna rensteksskivor och det lilla som fanns kvar av samma dags jordärtskockspuré.


Jag har faktiskt inte nånsin tillrett hirs sedan en gång för många år sedan när jag försökte laga gröt i bakugnen på hirs och misslyckades. Alla barnen tyckte hirsotton var god. Lite mildare i smaken än t.ex. quinoa, faktiskt. Lägger en vege-etikett på detta inlägg då hirsotton är en bra vegetarisk rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar