måndag 31 januari 2011

Råg-havregröt med svarta vinbär

Ja-a, ibland behöver man inte göra det ett dugg krångligare än så! Det här var vårt kvällsmål i söndags. Och bären ska ju faktiskt ätas upp nu!

Tid: ca 12 minuter. För 5 personer.

Jag kokade upp 14 dl vatten. Så hällde jag i det sista som fanns i havreflingspåsen (ca 2,5 dl) och 4,5 dl rågflingor. Stängde av plattan, saltade med en knapp halv tesked havssalt. Rörde om och lät det svälla i fred några minuter.

Tog under tiden fram några dl svarta vinbär ur frysen. Rörde ner 4-5 matskedar kokosolja i gröten. Tog fram mjölken. Klart för servering.
_

2 kommentarer:

  1. Gröt blir mycket godare om flingorna (det vi kallar havregryn) läggs i kallt vatten istället för kokande. Det står på alla grötförpackningar att man först ska koka upp vattnet. Jag gissar att det är för att det ska gå att ge en exakt koktid. Men ack vilken smakförlust! Min mormor som naturligtvis lagat gröt redan innan det kom flingor i butikerna blev förvånad när jag berättade om min upptäckt. Det är väl självklart att man ska göra så, sa hon.

    Dessutom tycker jag gröten blir bättre om den får koka upp långsamt, tex som när jag tänder i vedspisen och börjar med att sätta den blivande gröten på kall spis som långsamt får värmas upp vartefter elden tar sig. Men det går förstås nästan lika bra på elspisen. Testa och njut!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, Jeanette. Ska absolut ta och testa! Förr i världen gjorde man ju gröt på gryn, och först svällde i typ en dag eller flera, och kokade långsamt. Allra godast tycker jag själv ugnsgröten är...nam!

    SvaraRadera