torsdag 6 januari 2011

Renstek, puré av jordärtskocka och blekselleri och syltad rödlök

Det här var så gott så det ville smälta i munnen. Renen stektes på "medelhög" värme, dvs 125 grader, och skockpurén smaksattes med bland annat citron och rosépeppar. Mums!

Tid: 120/20 minuter + upptining av rensteken. För 5 personer.

Jag började med att sätta på ugnen. Den dryga kilostora rensteken hade tillbringat föregående natt i kylskåp samt de senaste timmarna i rumstemperatur. Isig var den ännu längst in, för när jag stack in stektermometern efter 35 minuter i ugnen visade den bara 3 grader.

Jag mortlade en blandning av enbär, vitpeppar, rosépeppar, ett lagerblad och en tesked grovt salt. Detta smorde jag in steken med och lade den, ännu halvfrusen, in i ugnen, som jag hade på 125 grader. Stektermometern stack jag in i den när jag var säker på att den tinat. Där fick den sedan stekas i lugn och ro, vid 68 grader hade jag bestämt mig för att ta ut steken.

Jag lagade en jordärtskockspuré på ca 10 skockor och två stjälkar blekselleri som jag lät koka sig mjuka i inte alltför mycket vatten, som jag saltat med en halv tesked grovt salt. Sedan slängde jag överloppsvattnet och lät en del vara kvar och körde allt med stavmixer. Rörde i en stor klick smör, lite grädde, en matsked kronärtskockspuré, lite krossad rosépeppar och saften ur en halv citron.

Mannen syltade lök. Vet inte om det är rätt term, men vi brukar säga så. Han skivade två rödlökar och två gula. Fräste dem i smör. Tillsatte lite socker, lite vittvinsvinäger, lite salt och lite kanel. Så fick det puttra riktigt sakta, i åtminstone en halv timme.

När termometern visade 68 tog jag ut steken och lät den vila i 15 minuter. Sedan skar jag tunna skivor av den. Vi åt nog mer än de två skivorna som kom med på bilden, för gott var det minsann!
_

2 kommentarer:

  1. Jag tror dig att det var gott :) Ser riktigt saftigt ut

    SvaraRadera
  2. Tack Malin. Jo, saftig var den minsann. Jag gillar allt mer den här idén att börja tillreda saker med lägre temperatur. Skonsammare för näringsämnena är det också :).

    SvaraRadera