måndag 24 januari 2011

Snabb räksoppa på fiskbuljong

Jag gör ofta två maträtter av en. Så blev t.ex. den hela laken förra veckan en rätt till: räksoppa. Beklagar att bilden är förskräcklig för min kamera var putzweck just när jag skulle ta bild, och jag har tagit bilden med min mobiltelefon...

Tid: ca 10 minuter. För 2-3 personer.

Rätten utgår från att man har en äkta fiskbuljong, som man kokat på ett helt fiskhuvud och en hel fiskryggrad. En liten kastrull räcker, dvs 0,5-1 l buljong.

Först värmer man upp buljongen. Man kan hälla i extra grädde enligt smak. Den här gången hade vi creme fraiche. Så hade vi klippt dill från frysen, och pressad vitlök för att jaga bort förkylningskänslor. Ett par handfulla räkor, värm upp på nytt, och smaka av med salt och peppar. Om man vill kan man lägga i en strimlad morot och lite strimlad purjo eller lök. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar