söndag 30 januari 2011

Vinterklassiker: ärtsoppa!

Klassikernas klassiker, ja det är nog vår ärtsoppa det. Jag gör den helst med en benig köttbit, så får buljongen god smak och hela soppan lite närande fett. Här i ett tidigare mattips använde jag buljong från ett kycklingbuljongkok istället.

Tid: 120/5 minuter + ärtblötläggning 8-20 h. För så många man vill.

Jag hade bara en halv påse ärter, annars brukar jag göra mycket större sats på en gång. Grisläggbiten jag hade i skulle ha räckt till en betydligt större soppa nämligen.

Nå - ärterna lade jag i blöt i kallt vatten samma morgon. Ännu bättre är det att göra det redan kvällen innan. Sedan, ett par timmar innan vi skulle äta när jag ännu satt i bilen på väg hem från jobbet, kokade stora flickan upp 2 liter nytt vatten, lade i ärterna, lät koka upp, och sänkte plattan till tvåan. Vattenmängden i förhållande till ärtmängden kan du kolla från ärtpåsen. Sätt hellre lite mindre vatten, det är lättare att tillsätta vatten senare än att ta bort.

När jag kom hem lade jag i även grisläggen i (se bilden) samt ett par lökar i klyftor, ett par lagerblad, och en nypa svartpepparkorn. Jag saltade försiktigt. Så fick det puttra där 1,5 - 2 timmar tills den kändes klar. Då tog jag upp köttbiten och skar strimlor av den, och smakade av soppan.

Vi serverade, förutom grisläggsstrimlorna, även creme fraiche till, bara för att jag tycker det är supergott till.

Voilà, äkta ärtsoppa, lagad från grunden!

(För en vege-version utesluter du bara grisläggen och kryddar med t.ex. mejram för mer smak!)
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar