onsdag 9 februari 2011

Mandelmjölk - metod 2, den svårare

Som jag skrev tidigare, så gjorde jag nyligen mandelmjölk på två olika sätt.


Här beskriver jag det svårare, men godare!, sättet. Metoden är från H C Barregrens blogg, som jag också länkade videon från häromdagen.

Tid: 20 minuter, plus blötläggning 1 dygn. Ca 4-5 dl mandelmjölk.

Först blötlade jag två handfulla mandlar i vatten i ungefär ett dygn, i kylskåp.

Så pillade stora flickan och jag bort skalet från alla mandlar, för de ger en viss beskhet.

Jag körde mandlarna med ca 4-5 dl rent kallt vatten i blender, riktigt fint. Petade ännu upp det som fastnat kring bladen, och körde lite till.

Så silade jag massan genom en ren duk (blöjtyg) i en sil.

Till sist kramade jag ur mjölken.

Det som blev kvar i duken har barnen lagt på sin turkiska yoghurt!

Den här mandelmjölken var minsann värd besväret! Den var verkligt god i caffelatten. Även om caffelatte på helmjölk nog är ännu godare :).

5 kommentarer:

  1. Kan man utgå från färdigt skalade mandlar (om man skulle vara en aningens aning lat)? Vet du nåt om hållbarheten? Spontant får jag lust att tredubbla mängderna och slippa mixtra lika ofta (sade jag att jag är lat?).

    SvaraRadera
  2. Mia, jodå man kan säkert ha färdigt skalade mandlar! Jag köper själv bara alltid de oskalade för de är godare, nyttigare och mindre processade. Men nog finns ju t.ex. alla mineralerna kvar även i fabriksskållade mandlar. Magnesium, mangan, osv. Jag vet tyvärr inte var hållbarheten är, själv höll jag upp till två dagar. Med riktigt rena kärl, bra hygien och kylskåp skulle jag nog våga dricka min ännu efter en vecka, tror jag. Och man kan säkert också frysa ner?

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Vill bara säga att jag är jätteglad för din blogg :) Mycket inspirerande. Tack!

    Jag skållade mina mandlar först, sen blötlade. Det har vad jag vet två fördelar.. Antinutrienterna (gifterna som vi upplever som beska som växten producerar för att slippa bli av med sina mandlar) i skalet tas bort i ett tidigt skede och värmen drar fram näringen så vi lättare kan ta till oss den.

    Kommer du fortsätta köra mjölkfritt i mars också? Blev nyfiken om du upplever några kännbara hälsoförbättringar? Själv kände jag en klar förbättring redan inom två veckor när jag strök mjölken. (Undantaget färsk, opastöriserad och ohmogeniserad mjölk med alla bakterier och enzymer kvar, den upplever jag att jag tål iaf)

    SvaraRadera
  4. Anterrabae, tack för din feedback! Bra idé att skålla först, det var lite pilligt att skala utan "hetskållning", skalet lossade inte lika bra. Och det där med näringen kanske stämmer, även om min uppfattning ändå är att just nötter och mandlar funkar prima också råa.

    Jag tror jag kommer att minska mjölken i fortsättningen, men inte sluta. Jag märker inga större skillnader i måendet. Min hy i ansiktet fick en häftig reaktion när jag slutade, som först efter 10 dagar (!) lugnade sig. Mannen har inte haft märkbara hälsoeffekter han heller.

    Vete lever jag ju helt utan, och det har varit otroligt bra. Det passade inte mig alls. Förutom bättre hy (botad rosacea) så har jag också sluppit mitt näsblod (!).

    SvaraRadera
  5. Härligt med så markanta effekter av att sluta med vete :) Det har jag oxå gort, men jag var även tvungen att ta bort de andra sädesslagen, utom havre i små doser.

    Tur i oturen att du tål mjölken, det är ju jätteskönt, men samtidigt synd att du inte kände dig bättre.. Hoppas du hittar vad som triggar inflammationerna om det nu är fler grejer än vetet..

    SvaraRadera