fredag 25 februari 2011

Plättar på kokosmjölk, ägg, havreflingor och rågkross

Vete- och mjölkfria plättar! Jodå, och supergoda dessutom! Helt glutenfria blir de också om man ersätter rågkrosset och talkkunan med t.ex. havrekli och kikärtsmjöl eller bovetemjöl, eller mandelmjöl.


Tid: några minuter, plus stekning. För 5 personer.

Vispade ihop 5 ägg, ca 1 dl havreflingor, ca 1/2 dl rågkross, 3 matskedar talkkuna (går att ersätta med t.ex. rågmjöl eller bovetemjöl), och en matsked majzena, ca 3 dl kokosmjölk, och lika mycket vatten. Några tag med saltkvarnen.

Stekte plättarna i kokosolja. Vi hade lite brist på sylt så vi åt dem med nötpulpet som blev kvar när jag gjorde hasselnötsmjölk dagen innan (som jag i och för sig skulle ha vispat ner en del av i smeten också om jag råkat komma ihåg det) och lite hjortronsylt. Mums!

3 kommentarer:

  1. Fast rågkross är inte glutenfritt. Vad skulle du ersätta det med för att få plättar som också är glutenfria?

    SvaraRadera
  2. Aj, du har rätt Jeanette! Jag skrev ju helt fel. Ska ändra texten. Min talkkuna har dessutom korn också, som ju också innehåller gluten. Rågkrosset var allt annat än centralt, jag råkar bara ha sånt hemma, så jag använde det. Det kan lämnas bort eller ersättas med lite fiberhusk (väldigt lite) eller havrekli...

    SvaraRadera
  3. Nuförtiden rekomenderar man dessutom att glutenintolerantare köper ren havre som är garanterat fritt från de andra sädesslagen. Men detta finns att köpas i vanliga butiker så det är enkelt att hitta.

    SvaraRadera