måndag 18 april 2011

Frukost- eller mellanmålstips: turkisk yoghurt, creme fraiche, bär och kakaonibs

... eller kvällsmålstips. Beroende på hurdan rytm ni har. Det här åt vi till kvällsmål på söndagen, när vi ätit middag på eftermiddagen.

Tid: några minuter.

Jag blandade 50/50 turkisk yoghurt och creme fraiche, rörde om. Lade i några upptinade jordgubbar, några cm skivad banan, och ett par skedar kakaonibs. Klart!

Varför creme fraiche? Det ger mer energi. Det beror så klart på hur hungrig man är. Och dessutom råkade vi ett par burkar creme fraiche hemma vars datum höll på att gå ut. Turkisk yoghurt som sådan är så klart lika bra.

Kakaonibs är krossade kakaobönor. De är beska i sig själva men blir väldigt goda tillsammans med fett eller socker :). Om man gillar den äkta kakaosmaken. Och de är väldigt näringsrika.
_

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset om hur man kan använda kakaonibsen! Köpte en påse för ett tag sen i testsyfte men har inte riktigt hittat på nåt sätt att använda dem, för så jättegoda att äta som sådana är de ju inte. Men det här låter bra. :)

    SvaraRadera
  2. Jag måste också testa kakanoibs. Låter definitivt som något som skulle passa mig. Var hittar jag dem?

    SvaraRadera
  3. Kakaonibs finns nog i alla hälsokostaffärer om de inte råkar vara slut, t.ex. Life.

    De används i tillverkning av råchoklad. Jag har använt dem också strödda på caffelatten, i chokokaka, och så med mysli (mysli äter inte jag men barnen).

    SvaraRadera