fredag 1 april 2011

Funktionell styrketräning i Stockholm

I lördags var jag på mf-Hälsoutbildningars alumnidag i Stockholm. På programmet var bland annat en föreläsning av Zarah Öberg om kost för barn, en föreläsning av Jonas Bergqvist, som är en av de personer som utbildat mig till kostrådgivare, om ketogen kost och träning, information om mf-Hälsoutbildningars fortbildningsprogram, samt ett träningspass i funktionell styrketräning. Det skulle egentligen vara zumba, men de hade varit tvungna att ändra programmet.

Jag gillar zumba, men det här var nog ännu roligare, eller i alla fall nyttigare! Karin, personlig tränare och gyminstruktör på mf-Hälsocenter som ledde passet, var både kunnig och inspirerande. Vi hade nio olika stationer, bland annat utfallssteg med tyngd (på bilderna), armhävningar, höftlyft på rygg med benen på en stor boll, armlyft med handtyngder, svingande av kettlebells (= kahvakuula på finska) och steg på bräda med huksittande. Sorry om jag har termerna helt fel, men jag försökte hitta beskrivande termer! I flera övningar fanns det olika stora tyngder att välja mellan eller olika tunga versioner av övningen.

Vi höll på totalt en timme, inklusive uppvärmning, nedvarvning och stretch. Det innebar att vi var "bara" 45 sekunder på varje station och gick igenom banan tre gånger. Det låter inte så mycket, men jag kan lova att svetten rann och musklerna gick på högvarv.

Jag hittade ju mina svaga punkter! På de nio stationerna gick man nämligen nog igenom i stort sett varje muskel i kroppen, kändes det som. Min svaga punkt, utöver armarna som jag vet om från förut, var låren. Den övningen som allra lättast ut, att stiga upp på en bräda och gå i huk med ena benet på brädan, omväxlande åt vardera hållet, var den absolut tyngsta för mig. Då utfallsstegen också utmanade låren och hela benen så var jag ganska spaghettiben efteråt... Ännu två dagar senare hade jag svårt att gå ner för en trappa! Pinsamt...

En sak som jag inte provat på förut var kettlebells, det som kallas kahvakuula på finska och har blivit ganska pop också. De syns i förgrunden på den tredje bilden. Killarna här använder ju t.ex. 20-28 kg tyngder, och den lilla kulan jag svingade vägde nog betydligt mindre. Men roligt var det! Det tog ganska skönt på rumpmusklerna, och det är ju alltid bra :).

Så den här typen av träning är definitivt något jag vill ta upp, och jag rekommenderar det varmt! Jag tycker styrketräning ska tränas just på det här sättet, utan alltför ställningar och sånt, för på det här sättet stärks hela bålen. Man utvecklar stabilitet. Och ju äldre man blir, desto viktigare är styrketräning faktiskt, inte minst för att motverka benskörhet. Det räcker inte längre att gå ut och springa, eller köra zumbapass!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar