fredag 22 april 2011

Påskens menyer

Jag tänkte dela med mig våra påskmenyer, även om de inte är så märkvärdiga.

Idag är det långfredag och då äter vi traditionellt inte särskilt fint. Memma blev det i morse. Övriga morgnar ska det bli kokta (och målade!) ägg. Till lunch åt vi enkelt idag - kornotto med malet kött och squash, dvs som risotto men med korngryn.

På påsklördagen kommer mina svärföräldrar på besök. Det ska bli blinier på klassiskt vis till förrätt. Till huvudrätt ska vi laga lammlägg i gryta, och till det blir det ingen potatisgratäng eller liknande utan något väldigt lätt för att kompensera de övriga ganska mättande sakerna, inte minst blinierna. Till efterrätt blir pasha. Mannen lagade två pashor igår kväll.

På påskdagen kommer min mormor, min pappa med flickvän samt min syster och hela hennes familj på besök. Förrätten har vi faktiskt inte ännu bestämt, kanske blir det någon soppa, men huvudrätten blir stekt hel anka, troligtvis med ugnsrostade rotsaker till. Efterrätten blir pasha då också, kanske med något till, vi får se vad jag hittar på.

Mannen, och hela hans familj för den delen, lagar världens godaste pasha, enligt ett äkta ryskt recept från de äkta ryssarna i släkten.
_

2 kommentarer:

  1. Tack massor, det var supergott, speciellt ankan, ugnsrotsakerna och pashan!

    xx syrran

    SvaraRadera
  2. Tack för feedbacken :) Alltid roligt att ha er här. Och trots att creme nignonen inte var årets bästa festmat så åt ju alla upp den i alla fall ;)

    SvaraRadera