lördag 14 maj 2011

Äggplanta i tomatsås med köttklubbor och yoghurtsås

Så mycket mat det blir av ett par äggplantor. Och sååå gott!


Tid: ca 40 min. För 5 personer.

Jag tärnade två ganska stora äggplantor i stora kuber, ca 3*3 cm. Fräste dem i en stor kastrull, saltade, i mycket olivolja på låg värme under omrörning några minuter. Mannen hackade under tiden två lökar, som åkte åkte i. Det går mycket olja! Närmare en dl tror jag, och allt sugs in i äggplantorna, som älskar fett :). Så hällde jag i ca 3 dl passerad tomat, och lät puttra en halv timme. Rörde om emellanåt. Smakade av till sist med salt och peppar.

För köttklubborna rörde jag ihop 400 g malet ekonötkött, 400 g malet gris-nötköttblandning (det går bra med vilken sorts kött som helst, men för magert ska det inte vara), en tesked salt, svartpeppar, tre äggvitor (vi råkade ha över, det går lika bra med 1-2 hela ägg!), en tesked torkad oregano och ett par matskedar hackade färska örter (organo, rosmarin, basilika), samt en tesked röd sås. Formade "klubbor" (eller vad ska man kalla det? du ser på bilden...) mellan händerna som jag lade på plåt. Gräddade dem i ugnen i 200 grader ca 15 minuter.

Mellanflickan rörde ihop en yoghurtsås av grekisk fet yoghurt, lite creme fraiche, och kryddor. Hon hade åtminstone en pressad vitlöksklyfta i och lite örter, och salt.

Jag måste nog säga att det här är ett av mina favoritsätt att äta äggplanta. Lönar sig att testa!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar