onsdag 25 maj 2011

Ärter, rosenböna, broccoli, spenat, rödbeta, ...

I veckoslutet sådde jag. Ärter, rosenböna, broccoli, spenat, rödbeta, morot, huvudsallad, rucola, dill, persilja. Potatis har mannen satt för några veckor sedan. Och jordärtskockan kommer upp helt av sig själv.

På försådd har vi haft tomat och paprika, och de ska snart planteras ut. Det mesta i växthuset, men några tomatplantor ska få vara i fri luft. Hoppas på en varm sommar.

Vad har du sått? Vad gillar du särskilt mycket?

På bilden till höger ser du förresten min egna lilla broccoli från förra säsongen. Tyvärr fick jag bara en enda planta, och vi åt broccoli bara en enda gång. Jag hade försått då. Hoppas på bättre skörd i år för den var jättegod!
_

3 kommentarer:

  1. Här på bordet ligger 6 påsar frön för olika sallader. Har också köpt de traditionella fröpåsarna allt från purjo till bönor och dill, men också några av de glada randiga rotfrukterna. Isört brukar jag ofta ha - den är god till grillat kött.
    Godast är nog morötterna och ärterna, när de äts direkt från landet..

    SvaraRadera
  2. Guni, vilka är de randiga rotfrukterna? Isört har jag heller aldrig haft. Om morötter och ärter håller jag absolut med, och tillägger rödbetor :).

    SvaraRadera
  3. Jag har köpt randiga rödbetor och randiga rättikor, och en rolig sorts rädisor..

    Isörten är litet lik fetbladsörter.. Lägger man bladknopparna i litet saltat vatten en stund, blir de "lagom" salta.. God också i sallad som en ingrediens till annat. - Den väljer ibland jordmån. Jag brukar ha tur med isörten. Så mycket att jag kan dela med mig.

    jag gillar också palsternackor när de är mjukstekta i stekpannan i smör.. saltat och pepprat.. Och jag odlar också dem.

    Bladselleri kan jag inte mera vara utan - mineralrik är den och sätter det lilla extra för smaklökarna.. i lagom mängd väldigt oskyldigt "förförsisk".

    SvaraRadera