måndag 30 maj 2011

Kycklingfilé i ugn med amarant, cashewnöt och granatäpple

En ny bekantskap för mig: amarant! Jag tyckte det påminde om quinoa i smaken, och lite om hirs i konsistens och utseende, men mörkare. Inte illa! Hela familjen åt med god aptit.


Tid: 40/20 minuter. För 5 personer.

Jag började med att ta fram de 4 kycklingfiléerna och sätta på ugnen. Jag gjorde en röra av 3-4 matskedar ankfett (går att ersätta med smör eller kokosolja!), lika mycket creme fraiche, ett par teskedar nyriven ingefära, en näve kakaonibs, en näve hackade cashewnötter samt salt och svartpeppar. Detta bred jag över och under filéerna och lade i 200 grader varm ugn för en knapp halvtimme.

Kokade amaranten enligt anvisningarna, det tog ca 25 minuter. Serverade kycklingfilén med amaranten och urgröpt granatäpple.

Särskilt kycklingfiléerna blev jättegoda, måste medge att jag aldrig gjort så saftiga filéer i ugn förr. De var inte det minsta torra. Ankfett råkade jag ha i kylskåpet från att ha stekt hel anka för flera veckor sedan.Granatäpplet råkade vi också ha hemma, men det passade faktiskt helt superbra med amarantens lilla beskhet.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar