tisdag 3 maj 2011

Läsvärt: Överviktiga barn av Annika Janson och Pernilla Danielsson

Överviktiga barn - en handbok för föräldrar och proffs, lyder den fullständiga titeln. Boken har kommit ut år 2003, men de rådande "officiella" rekommendationerna har inte ändrat sedan dess.

Boken, som består av drygt 200 sidor text, är välskriven och tydlig. Den är full av konkreta tips och bra exempel, och innehöll i stället väldigt lite teori. Vilket är bra för mig, för teorin kan man läsa i så många andra källor.

Boken är indelad i några huvuddelar:
  • Sanningar och konsekvenser, 
  • Råd för alla, 
  • Behandlingspyramiden, 
  • Efteråt, på den smala vägen, samt 
  • Om du behöver mer hjälp.
Förordet är skrivet av professor Claude Marcus, som är en av Sveriges största experter på barnfetma, och i slutet finns ännu några kaloritabeller och kurvor.

Särskilt bra i boken var alla de konkreta råden som grundar sig på författarnas egna, praktiska erfarenheter. De har, till exempel, märkt att det är bra att begränsa antalet smörgåsar för barn som ska gå ner i vikt, och mängden mjölk, även om det skulle vara fettfri mjölk. Och de har förstått att all kolhydratrik godis måste elimineras eller minimeras. Ännu en skillnad mot de "sämsta" rekommendationerna för barn med fetma jag sett är att det i denna bok rekommenderas att skippa mellanmålen och äta bara tre mål mat om dagen. Jag tror också på detta - så får kroppen en chans att bränna fett också!

Jag lärde mig att det är ganska lätt för barn och unga att gå ner i vikt bara alla omkring dem stöder dem på rätt sätt och förstår vad det är frågan om. Och så klart måste barnet själv vara motiverad. Jag lärde mig också att risken att överviktiga barn utvecklar ätstörningar efter påbörjad viktbehandling är minimal eller obefintlig.

Men fettskräcken finns ännu kvar i boken, även om andelen kolhydrater i maten klart kommer att minska från det rekommenderade 55-60 energiprocent genom att brödet och mellanmålen begränsas. Några klara procenter angavs inte, men tar man bort godis, saft och smörgåsar så kommer ju helt klart procenten ner.

Jag väntar ännu på att få läsa en bok som rekommenderar en klart större andel fett åt de överviktiga och feta barnen, något som redan kunnat ses fungera i praktiken.

Så förutom rädslan för naturligt fett i boken tycker jag den var väldigt läsvärd!
_

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det mer effektiva sättet att hjälpa barn är att börja med att läsa böcker av Annika Dahlqvist, Sten Sture Skaldeman, Andreas Eenkvist m.fl. de lär ut en fullständig metod som också kan tillämpas på barn. Vill man ha fullständiga råd och hjälp är det ingen orsak att gå via en fettskrämd bok. Det är ju fettet och uteslutningen av kolhydrater som ger viktnedgång.
    Börja läsa www.kostdoktorn.se den som inte redan gjort det.
    Hälsn Anne

    SvaraRadera
  2. Anne, håller fullständigt med dig. Men det är en stor förändring i hur folk konventionellt tänker. Hoppas det ska bli en ändring snart så att många barn ska få bli friskare i sina kroppar.

    SvaraRadera