torsdag 5 maj 2011

Method Putkisto 30 dagars intesivprogram - startmätningarna

Som jag berättade igår har jag börjat ett 30 dagars Method Putkisto intesivprogram. Det är en kollega till mig som erbjuder det åt en grupp arbetskamrater till ett rimligt pris. Method Putkisto är en metod där man genom stretching försöker nå optimal hälsa, rörlighet och välmående, frigjord rörelse.

I det här intensivprogrammet strävar man efter att få en vackrare, friskare och smidigare kropp på en månad. Rörligheten ska öka, andningstekniken förbättras och hållningen bli bättre.

Mina personliga målsättningar är att få en smidigare och mjukare, vigare kropp. Baksidan av mina lår och vader är alltid spända och jag kan inte böja mig rakryggad mer än nätt och jämnt 90 grader, och jag kan inte sitta på huk med helarna i golvet. Det skulle jag vilja kunna. Så vill jag få mer energi och bli lite starkare.

Under hela månaden gör man ett 1,5-2 h långt program 3 dagar i veckan och ett kortare en timmes program ytterligare 1-2 gånger i veckan. I programmet ingår många olika tänjningar och andra övningar.

Den första gången gjorde vi mätningar, så vi kan jämföra sedan efter att månaden gått. Vi mätte framåtböjning sittandes med raka ben (11,5 cm framför tårna), sidoböjning fingrarnas avstånd från golvet (44 resp. 43 cm), andningsvolym (10,5 cm) (bröstkorgens omkrets vid fulla lungor minus med tomma lungor), armarna bakom ryggen hur långt händerna går över varann (12 resp. 11 cm) höftens omfång (93 cm) och lårets omkrets (52 cm).

Dessutom, vilket nog var frivilligt, fick vi fotografera oss i underkläder framifrån, bakifrån och från sidan. Så att man kan jämföra hållning och eventuella sneda linjer i kroppen. Jag var modig och tog bilderna, men besparar mina bloggläsare :).

En liten detalj publicerar jag i alla fall (se bilden), där man ser hur sned min nacke är. Jag står alltså normalt, det är inte så att jag lutar huvudet - jag försöker står rakt och tittar rakt in i dörren! Mitt huvud har alltid varit på sned, ända sen jag var i lekskolan, och jag vet dessvärre inte om intensivkuren kommer att förbättra det. Men man vet ju aldrig?

Den andra gången gjorde vi nästan hela programmet, det tog 1,5 timme, det var igår. Det var otroligt sköna tänjningar, och emellanåt gjorde de till och med lite ont, men på ett skönt sätt. Idag har jag varit på min vanliga pilatestimme, och i morgon blir det Method Putkisto-kortprogrammet. Jag ser fram emot det! På veckoslutet ska jag sedan dra igenom programmet själv hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar