söndag 22 maj 2011

Method Putkisto intensivkuren närmar sig slutet

Jag berättade i början av månaden att jag är med i en Method Putkisto intensivkur nu i maj. Idag har jag gjort ett ca 1 h 40 minuter långt Putkisto-pass på gräsmattan. Gräsmattan var faktiskt ett bra underlag tyckte jag, minst lika bra som jumpamattorna vi normalt har.


Kuren har varit intressant. Vi är sju kolleger som går den. 4-5 träningspass har det varit varje vecka, 1-1,5 timmar långa, ibland lite längre. Tänjningarna har blivit djupare för varje vecka. Vi har fyllt i vår träningsdagbok i en excel-fil.




Vissa övningar gör ganska ont också, men på ett skönt sätt! Den här senaste veckan har varje övning tagit 3-5 minuter. Puust! Övningen på den andra bilden uppifrån där jag böjer mig ner över ett rakt ben känns ganska häftigt i lårets baksida. Övningen på de två nedersta bilderna är min favorit. Den tänjer lårböjarens framdel och hela rumpan.

En vecka kvar, sen blir det slutmätningar. Mina målsättningar handlade bland annat om att bli vigare, och att kunna böja ryggen rak neråt, och som ultimat målsättning att klara spagat, som jag senast kunnat i övre tonåren. Får se om jag når dit ännu? Hur som helst, så rekommenderar jag utan vidare Method Putkistos rörelser för alla som vill ha smidigare kropp!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar