fredag 6 maj 2011

Musslor igen - kokta på sydvästholländskt vis, i öl

Som jag kanske berättat tidigare så har jag bott ett år i sydvästra Holland i landskapet Zeeland. I staden jag bodde fanns flera musselskepp, och vi åt musslor ganska ofta. Receptet som användes innehöll egentligen bara hackad lök, örter och öl.


Tid: 20-25 minuter, eftersom musslorna var sorterade i butiken, för en gångs skull! De var valborgsafton, och de hade en kille som sorterade musslor dagen till ära. För 5 personer.

Vi hade 2 kg musslor, men skulle ha ätit 2,5 kg. Vi ville däremot inte äta extra stadigt, då vi var bortbjudna till kvällen anyways.

Jag satte min största kastrull på spisen och hällde en öl i den samt ett par hackade lökar och vitlöksklyftor och lite hackade örter (persilja är nog det bästa men vi hade hemma basilika och oregano). Vi sköljde snabbt de sorterade musslorna i kallt vatten.

Lagade under tiden tillsammans med lilla flickan två såser, baserade på 50/50 hemlagad majonnäs (den här gången på två gulor, inte hela ägg) och creme fraiche. Den ena smaksatte vi med hackade örter (lilla flickan klippte med vår nya örtsax), den andra med röd sås som också innehöll vitlök.

När ölen kokade ordentligt lade vi i alla musslor på en gång. Såg till att hålla full värme hela tiden. Kokade dem ca 6 minuter under vilken tid jag rörde om i grytan två gånger. Klart!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar