fredag 27 maj 2011

Näringsfysiologi - hur funkar det i kroppen?

Nu måste jag medge att jag har varit lat med att skriva. Eller inte hunnit, helt enkelt. Och inte hinner jag tyvärr idag heller riktigt.

Men istället tänkte jag påminna gamla läsare och tipsa nya om en serie jag skrev förra sommarn om näringsfysiologi. Den var ganska populär. Särskilt kanske del 5 där jag försöker förklara orsaken till att en del mänskor blir feta. Som alltså inte är glupskhet, lättja, eller dålig självdisciplin. Men jag rekommenderar alla inläggen! Kommentera gärna också om du vill!

Här är inläggen:

Näringsfysiologi del 1: Evolutionen

Näringsfysiologi del 2: Cellen och energin

Näringsfysiologi del 3: Organen

Näringsfysiologi del 4: Energianvändningen

Näringsfysiologi del 5: Beror övervikt på att man äter för mycket?

Näringsfysiologi del 6: Insulinet

Kanske jag borde fortsätta på serien i år. Jag tror jag i alla fall kommer att skriva en ny del om hur kroppen påverkas av hur man äter maten, hur den är tillredd, och varför. För det ägnas alldeles för lite uppmärksamhet åt det, de flesta ser maten som bara en kombinatioin av olika näringsämnen: makronäringsämnena kolhydrater, proteiner och fett, och vitaminer och mineraler. Men mat är ju så mycket mer!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar