fredag 13 maj 2011

Om sockerberoende

Häromdagen skrev en känd finländsk näringsexperten Patrik Borg att sockerberoende inte finns. Här kan du läsa hans blogginlägg: Ruoka-addiktio 

Har har visserligen bra motiveringar, och han har också flera år av yrkeserfanhet. Men då jag känner flera personer som verkligen är sockerberoende och som vet vad det är, så kan jag inte hålla med om hans grundtes, alltså att ett fysiologiskt sockerberoende inte existerar. En av personerna jag känner är Anna Hallén, en annan Helena Wester. Och många till, men dessa två skriver om sitt sockerberoende på sina hemsidor, så dem täcks jag nämna. Kan hända har Patrik rätt på många punkter, men kanske de personer han beskriver bara har varit sockermissbrukare och inte sockerberoende? Det är stor skillnad, nämligen!

En tredje, som jag inte känner personligen men som många jag känner känner :), är Bitten Jonsson. Hon har sedan lite mer erfarenhet än Patrik, vilket jag lite fräckt också meddelade honom i en kommentar (vänligt, nog, och han tog det nog bra), nämligen 22 år av beroendeterapi varav 14 år med sockerberoende, plus eget socker- och alkoholberoende. Så hon har ju fysiologiska beroenden att jämföra med då, kan man säga.

Jag skrev lite om sockerberoende i några inlägg förra sommarn också: Sockerberoende del 1: Kan man bli sockerberoende? och Sockerberoende del 2: Hur blir man sockerberoende? och här hittar du många inlägg på min blogg som behandlar sockerberoende: sökning på sockerberoende.

Men det jag egentligen ville länka till, förutom Patrik Borgs tänkvärda inlägg (som ni gärna får kommentera här också!) var Anna Halléns tredelade serie om sockerberoende som hon nyligen skrivit på sin blogg:

Sockerberoende
Sockerberoende del 2
Sockerberoende del 3

Anna är själv sockerberoende, så hon vet vad hon talar om. Och därför kan jag inte hålla med Patrik om att fysiologiskt sockerberoende inte existerar. Med Anna, som så många andra, är det nämligen så att visst kan hon ta en bit kaka utan att kanske som en alkoholist falla tillbaka och häva i sig hela kakan. Men känslan som uppfyller hennes kropp när hon tagit kakbiten är otrevlig, hon får ett sug som hon är tvungen att motstå. Och detta vill hon inte utsätta sig för, därför är hon hellre "absolutist" med sockret.

är det att vara sockerberoende nämligen. Alla överviktiga eller feta har ju inte sockerberoende heller, bara en del, och en ganska betydande del. Och en stor del av smala har det också.

(Bild: www.pronutritionist.net)
_

1 kommentar: