tisdag 3 maj 2011

Restaurang Fusion Square i Hagalund, Esbo

Ja, det är inte särskilt ofta vi äter ute, så här hela familjen. Men då vår förlovningsdag och bröllopsdag nästan sammanföll i år (vi är förlovade på annandag påsk och gifta 26 april för 15 respektive 14 år sedan) beslöt vi att det ska firas med att äta ute. Och inte blev det av då heller, utan först på första maj mot kvällen på hemvägen från vårt besök på Heureka.


Vi valde att testa restaurang Fusion Square i Hagalund, där vi aldrig varit förut. Jag tror stället är ganska nytt.

Stället var ganska stiligt inrett, så där för att vara en kinesisk restaurang. Lite kal kändes kanske salen. Stället lever så klart på luncherna, och kanske salen var mer lämpad just som lunchrestaurang.


Menyn hade mycket variation. Prisnivån var helt normal, så där som kineserna i snitt brukar ha. Vi åt bland annat kyckling i citron, grönsaksfyllda auberginrullar och griskött tillrett i stora bitar med glasering över. Till detta serverades ris. Vi åt oss helt mätta, fem personer, för ca 55 euro. Men vi tog efterrätten först hemma.

Servicen var artig och trevlig. Det fanns både dyrare och billigare mat på menyn, och också en varierande barnmeny som inte bara var knackorv med franskisar utan mer kinesisk mat. Kan nog rekommendera stället, så där i Esbo-måttskala!
_

4 kommentarer:

  1. Har vandrat förbi där ett antal gånger, men ännu aldrig gått in. Hur glutamatfri var maten?

    Ja, är det inte lite svårt förstå det inte finns en enda riktigt bra restaurang i Esbo?

    Å andra sidan har jag aldrig varit till t.ex. Kilim, fast vi bor ganska nära... Sen måste jag lite pusha för Peshawar, tidigare i Olars, nu i Kilo. I mitt tycke riktigt bra pakistansk mat.

    Ungefär mitt emot Fusion square finns väl en rätt dyr restaurang? Den har jag i.o.f.s. inte heller prövat på. Tapiola Garden har en helt ok restaurang också.

    SvaraRadera
  2. Svarar lite om Esborestauranger... :)

    Tapiontori, som är mitt emot Fusion Square, har jag ätit på flera gånger, men för flera år sedan. De har jättegod mat, men jo, lite dyrare.

    Peshawar gillade jag också.

    Tapiola Gardens Sevilla är OK, men de hade dålig service, tyvärr, när jag var där och har hört andra säga samma. De tappade min dåvarande chefs matportion i backen när de skulle hämta den, en del i sällskapet såg det hända, och de bad inte ens om ursäkt för dröjsmålet när hon sedan fick vänta 15 minuter på sin nya portion medan vi andra åt våra...

    Kilim har jag ätit lunch på några gånger - gott! Maten är lite som libanesisk mat tycker jag.

    För övrigt har det blivit mest pizza och kinesiskt för oss. I Sökö finns en thai-kines, Oi Mai, som har riktigt god mat, men i princip bara take-away.

    I Gäddvik finns ju gamla Merihelmi vid båthamnen, minns inte vad den heter nu, men den är både trevlig och har bra mat. Och så Haikaranpesä, som har lite medelmåttlig mat men fin utsikt :).

    På Sello finns Base, där jag ätit riktigt god mat två gånger med kolleger. Där finns kanske fler bra också, men de flesta andra är mer lunch-buffet-typ.

    Jag bodde här redan när jag var lite, och då fanns det exakt två ställen i Esboviken: Grillari i Sökö och Pollari i Stensvik. Inga köpcentrum fanns det, inga pizzerior, inga hamburgare, inga Chico-typs, inga kineser, inga lunchrestauranger. På Pollari firade vi ibland mina föräldrars bröllopsdagar, och på menyn kunde man välja mellan wienerschnitzel och lövbiff och kanske några saker till. Med potatis, och det obligatoriska salladsbladet, gurkskivorna och tomatklyftorna. Kul!

    SvaraRadera
  3. Tapiola Garden=) borde ni ha upplevt på 90-talet då Nylands Hotell- och restaurangskola höll till där. Vi var såå duktiga och lagade såå god mat;). Så där är Sevilla nu...

    SvaraRadera
  4. MoWe, tyvärr har jag er goda mat... Det blev faktiskt aldrig av att äta där då, även om jag bodde i Hagalund nästan hela 90-talet.

    SvaraRadera