söndag 1 maj 2011

Snabb ugnspotatis med paprika-tung-fyllning

Låter kanske lite konstigt, men vi råkade nu ha en nykokt tunga. Det går så klart lika bra med skinka eller kött, eller t.ex. räkor.


Min snabbversion på ugnspotatis tar faktiskt nytta av mikrovågsugnen. Jag använder mikron otroligt sällan, för jag tror den förstör en del av näringen, men den här gången ville vi ha potatisen klar på en kvart, och då funkar bara mikron.

Tid: drygt 15 minuter. För 5 personer.

Jag började med att pricka håll i de blivande ugnspotatisarna med gaffel. Sex stick per potatis. Så lade jag de fem stora potatisarna direkt på glasskivan i mikron, i en cirkel, med kupa över. Körde mikron för fullt 10 minuter. Beroende på hur stora potatisarna är kan det behövas lite längre.

Under tiden lagade jag fyllningen. Jag råkade ha en kvarkrest från påsken, så jag använde den samt en burk creme fraiche. En halv paprika i små bitar också i. Jag kryddade med hackade örter (oregano, basilika), en pressad vitlöksklyfta, salt och peppar. Och sist rörde jag i några skivor kokt tunga (kanske 150 gram) i små kuber.

När potatisarna var klara lade jag ännu in dem i aluminiumfolie i ca 5 minuter, så temperaturen jämnades.

Snittade potatisen, lade först i lite smör, sedan fyllningen.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar