fredag 17 juni 2011

Inre filé av ren med paprika, blomkål och ny lök

Så här längre tog det innan vi var på tumanhand, mannen och jag, och kunde äta det sista av Rudolf renen, som vi fick från Lappland i november. Det var nämne inre filén, och den räcker bara till två.


Tid: ca 30 minuter. För två personer.

Jag tog fram renfilén en timme på förhand i rumstemperatur. Jag stekte den sedan i smör i gjutjärnspanna på alla sidor, varefter jag satte in en stektermometer i den och vände den därefter bara så mycket jag lyckades.

Samtidigt stekte jag fyra stora paprikabitar och 5 små nya lökar i pannan.

Jag ångkokade en halv stor blomkål till, som skulle serveras med smör.

När renens temperatur visade 50 grader tog jag bort den från pannan och virade in den, paprikan och lökarna i en bit folie, fortfarande med stektermometern i. Den fick vila ca 12 minuter. I slutet av den tiden hade temperaturen passerat 59 grader och börjat sjunka igen. Perfekt! Salt och peppar var allt renen ville kryddas med den här gången. Mannen skar filén i skivor. Mums!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar