måndag 20 juni 2011

Om fettets katabolism...

... och annat biokemiskt. Min sommarkurs om enzymer och ämnesomsättning på Öppna Uni lider mot sitt slut.

Jag föll ganska rejält av kärran i början med alla enzymräkneövningar och krångliga enzymatiska reaktioner, men själva ämnesomsättningen var som tur lättare att förstå. Det är ju till stor del bekanta saker för mig.

Av den besvärliga början fick jag i alla fall den ödmjuka insikten att enzymer är otroligt avancerade grejer och otroligt viktiga! Jag har också förstått vad ett enzym egentligen gör. Alltså med vilken mekanism de försnabbar en kemisk reaktion. Den flyttar helt enkelt på atomer i molekyler från ett ställe till ett annat så att atomen ska komma rymdmässigt närmare den atom den ska reagera med. Helt självklart, inser jag nu.

Senaste gången talade vi om fetter och kolesterol. Hur biokemiskt man än försöker se på en så omdebatterad sak som dessa, så blir det ju alltid diskussion! Vår föreläsare Pirjo Nikula-Ijäs, som ser det hela ur biokemins synvinkel, kunde inte förstå varför läkarna har fått för sig att kolesterolvärdena i blodet är något man ska sänka för att få bättre hälsa. Statiner (kolesterolsänkande medicin) tyckte hon var totalt onödiga och felaktiga i de allra flesta fall. Kolesterol är ju helt enkelt ett byggnadsmaterial som används till att bygga upp viktiga ämnen i kroppen, bland annat alla könshormoner, samt cellväggar. Varför skulle man medicinskt försöka minska halten av detta i blodet, tyckte hon. Jag kunde så klart bara hålla med!

I morgon kväll har jag den sista föreläsningen. Jag vet inte om jag nånsin kommer att tenta kursen, då jag missade de flesta räkneövningarna. Kursen har oberoende varit värd att gå på!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar