söndag 19 juni 2011

Paprika fylld med malet kött och hirs, med mynta-yoghurtsås

Jag hittade fina paprikor till billigt pris, visserligen från Holland, men omöjliga att motstå. Jag köpte många. Fem gick åt till denna rätt!


Tid: 40 minuter. För 5 personer.

Jag skar ändan, den med skaftet av 5 stora tvättade paprikor och skar bort innankråmet. Jag satte 1,5 dl hirs att koka i lättsaltat vatten. Jag fräste 350 gram malet kött, några cm hackad squasch och ett par lökar i smör i stekpanna. Rörde ner den färdiga hirsen i köttröran, samt 1-2 dl riven ost.

Fyllde paprikorna, trottade fyllningen ganska tät. Kokade upp vatten, ca 3 cm högt, i två kastruller, och lade de fyllda paprikorna med sina lock på att koka där. Passa upp så de inte välter och så inte vattnet når för högt upp! Fundera på förhand ut så alla ryms lagom och stöder varann! Jag saltade vattnet. Efter ca 15 minuter tror jag de vara klara. De ska vara ganska mjuka, men behöver inte vara mjuka helt igenom.

Under tiden lagade jag mynta-yoghurtsåsen. Jag hämtade en stor näve mynta från trädgården som jag hackade i små bitar med kniv. Rörde ner den i en blandning av 3 delar turkisk yoghurt och 1 del creme fraiche. Kryddade med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar