måndag 6 juni 2011

Snabb vetefri rabarberpaj med marängtäcke

Vi hade rabarber, och tre överblivna äggvitor. Jag uppfann en ny paj, som blev riktigt god!


Tid: ca 35/15 minuter. För 5-8 personer (vi var fem och åt nog upp den :) )

Jag satte ugnen på 200 grader. Jag började med att röra 2,5 dl havreflingor med ca 1 dl jyttemjöl (en glutenfri mjölblandning, innehåller bl.a. rismjöl, för den som tål vete går det lika bra!), en tesked socker och ca 100 gram smör. Jag rörde ihop det med fingrarna. Sedan ropade jag med mina klottiga fingrar på ett barn som fick smörja min pajform. Varefter jag tryckte ner degen i formen, och tvättade mina händer.

Jag skar rabarberskaften i små bitar och hällde dem i pajskalet, strödde över ca 0,75 dl socker, och ställde in pajen i 200 grader varm ugn.

Så vispade jag de 3 äggvitorna till hårt skum och vispade sakta ner ca 3 msk socker och 3 msk mandelmjöl. Tog ut pajen efter att den hunnit vara ca 15 minuter i ugnen och bredde marängsmeten över den. Sänkte ugnens temperatur till 175 grader och gräddade ca 6-7 minuter till.

Lät pajen svalna en stund innan vi åt den. Mums!
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar