tisdag 9 augusti 2011

Annorlunda hemmamat i Frankrike: stekt kanin

Resereportage (i efterskott).


Som jag skrev tidigare försökte vi under vår resa i Frankrike äta sådant vi inte får hemma. I en fransk supermarket finns det kanin. Så det köpte vi. Vi köpte två paket kanin, som vartdera innehöll ett stort lår, en stor halsbit, och något slags framben med bröstfilé runt (tror jag).

Tid: en dryg timme. För 5 personer.

Mannen fräste kanindelarna i smör och lät dem puttra en stund i en gryta med färsk tomat i bitar, ett par lökar, några aprikoser, sås av färsk chili, salvia och salt och peppar. Sedan lade han delarna att grillas i ugn tills de var helt färdiga. Han kokade couscous till samt fräste zucchinistrimlor i smör med vitlök.

Han servereade kaninköttet, couscousen och zucchinin med såsen från grytan. Jag åt min portion utan couscous.

Det var jättegott, men smakade inte så långt från kyckling. Kanske som en blandning mellan kyckling, anka och griskött?

Jag lägger etiketten "vilt" på det här, även om kaninköttet som säljs i Frankrike knappast är vilt, men säkert vildare än uppfödd kyckling i alla fall.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar