fredag 5 augusti 2011

Körsbärstider: körsbärssylt

Det har plockats en väldans massa bär hos oss de senaste dagarna. Mest körsbär (som tekniskt sett så klart är frukter, men ändå), samt svarta, gröna och röda vinbär.



Nytt för i år är körsbärssylt. Supergod! Inte för söt, just lagom. Det var mannen som lagade. E-fri var den inte, förutom syltsocker innehöll den också gelatinblad. Så att den skall hållas bättre på smörgåsen.

Av körsbären har vi för övrigt lagat färskpressad saft och smoothie, samt vispgröt, både på manna och spelt. En del varmpressad (kokad) saft har också redan frusits ner, likaså en del kallpressad. Den kallpressade saften har mennen gjort genom att bara pressa körsbären genom en sil. Det i silen har han sedan kokat och silat.
_

2 kommentarer:

  1. Jag har också kokat sylt på syltsocker hittills och vet inte om jag lyckas börja koka med vanligt. Känner du till mängderna tillsatser i sockret? Framför allt funderar jag på konserveringsmedlet... Menar sådär i förhållande till tillsatser i köpissyltar m.m., är det lika, mer eller mindre?

    SvaraRadera
  2. Nea, jag känner tyvärr inte till mängden pektin i syltsocker. Min gissning är att den inte är mindre än i köpissylt. Men det är pektin, och det är vad jag vet inte skadligt, inte heller enligt nätkällor. Däremot kan man med hjälp av syltsocker ha förhållandevis mindre socker och ändå få god konsistens. Och det är kanske bra.

    SvaraRadera