måndag 22 augusti 2011

Tre timmars föreläsning i Rovaniemi

En ny utmaning avklarad igen. Jag föreläste för allmänheten och en kurs för kosthandledare på Lapin Urheiluopisto, i Rovaniemi, kl 9-12 i lördags.

Jag var ganska nyfiken på hur materialet skulle mottas den här gången. Jag har ju föreläst ganska ofta i år, men det här var första gången jag gjorde det för folk i branschen. Därför ville jag ge dem något nytt, för en stor del av det jag vanligen föreläser om känner de så klart redan till.

Det mesta av mitt nya material handlade om vikten av hur man äter samt om tarmens funktion och betydelse för hälsan. Jag ville betona skillnaden mellan att äta allmänt bra och att korrigera en obalans med hjälp av kost. För det tycker jag är en sak mänskor alltför ofta blandar ihop. Man bråkar till exempel om huruvida havregrynsgröt eller rågbröd eller mjölk är bra mat eller dålig mat, medan det i själva verket beror på både mänskornas individualitet, gener, obalanser, grad av aktivitet och mycket mer.

Det mest spännande jag tog upp var tarmflorans betydelse i sjukdomar och problem som autism, ADHD, skitsofreni, depression och autoimmuna sjukdomar. Det vill jag skriva mer om en annan gång också.

Bedömningarna varierande från ganska kritiska, vilket jag hade väntat mig då jag tog en risk och presenterade sånt som med säkerhet skulle vara helt ny information för åhörarna, till riktigt positiva. Till min otur har jag knappt talat ett ord finska på hela sommarn så min normalt helt flytande finska fick också några kritiska kommentarer. Men det är också att vänta sig på en ort där man inte är van att lyssna till personer som talar ett annat språk än sitt modersmål.



På eftermiddagen fortsatte arbetet med gruppen kosthandledarstuderande i form av fria grupparbeten om balans, samt om balans och övervikt, balans och tarmfunktion, samt balans och psyke. Bilderna är från den sessionen.

På lördagskvällen hade en i gruppen ordnat en liten vandring till Ounasvaara, där vi stannade på ett ställe med härlig utsikt och grillade renkorv och kokade "nokikahvi" (=sotkaffe?). Vi hade några lekar och spel där också, och hade en väldigt trevlig kväll.


På söndagen jobbade studerandena med fyra äkta klientfall. Två av personerna kom på eftermiddagen och lyssnade på analyserna och fick förslag till kostförbättringar. Det var intressant!

Här kan du läsa mer om utbildningen: Ravintovalmentajakoulutus. De ansvariga personerna är Marja Immonen och Christer Sundqvist. Christer (stående längst till höger på den tredje bilden) har den välbesökta hälsobloggen Veteraaniurheilija, som du kanske känner till.
_

2 kommentarer:

  1. Det var mycket intressant att höra din föreläsning Nina. Eleverna gillade att diskustera föreläsningens innehåll och tema efteråt. Själv fick jag många aha-upplevelser under veckoslutet.

    Det blir flera resor för dig till Rovaniemi och kursen för näringscoacher!

    mvh. christer

    SvaraRadera
  2. Tack Christer för feedbacken! Roligt att det uppskattades. Jo, jag tror säkert jag har en lite egen vinkling som alltid lär andra något nytt :)

    SvaraRadera