fredag 30 september 2011

Enkel äppeldessert med valnöt

Den här var uuurgod!


Tid: 20-30 minuter, inkl. tid i ugn. För 5 personer.

Jag klyftade (eller skar i lite avlånga bitar) 6 äpplen. De får gärna vara lite röda, det blir så vackert då, tycker jag. Jag smorde en liten ugnsform med smör. Varvade äppelklyftorna med ett par teskedar honung, pressad citron (totalt ca 1 msk), kanel och valnötter som jag krossat lite i handen.

Det behövs 5-10 valnötter, men lägg mer om du vill. Hasselnötter eller mandlar skulle säkert också passa, även om jag tycker valnöt är godast till det här. Har du sura äpplen kan det behövas mer honung, men det är så klart smaksak.

"Gräddade" i 175 grader varm ugn tills äpplena var så mjuka att gaffeln nätt och jämnt gick igenom dem. För mina äpplen tog det 10 minuter men det tar längre tid för hårdare äpplen.

Medan de var i ugnen vispade jag grädde, ca 1,5 dl, som jag kryddade med kanel och lite vanilj.
_

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar