söndag 25 september 2011

Havtorn sticker men är goda!

Igår var jag med en väninna och plockade havtornsbär.






På en timme fick jag ihop drygt 6 dl bär. Men det var första gången jag plockade - jag hinner ännu slipa tekniken. För teknik, det är viktigt med havtornen, så man inte sticker sig. Taggarna är grymt vassa och spetsen kan brytas så den blir inne i huden.

Havtornsbär är rika på nyttiga ämnen, särskilt c-vitamin. De innehåller nyttiga oljor, och i själva verket mer fett än kolhydrat. Dessutom innehåller de bland annat B-vitaminer, samt A-, E- och K-vitamin, flera mineraler samt flavonoider.


Idag har jag lagat en god smoothie på ca 2 dl av bären (tillsammans med tre små bananer, ett äpple och ett päron och lite vatten). En liten del blev kvar i kylskåpet för att stavmixas och sedan bli saft, och ca hälften åkte in i frysen direkt. Blir god smoothie senare i höst.

Har du plockat havtornsbär nån gång?
_

2 kommentarer:

  1. Planterade tre små buskar för några år sedan. Man behöver både han och honplantor för att det ska bli nåt. Det var en sort som knappt alls har taggar! Första året kom ca. 10 bär, förra året några dl men skatorna hann plocka de flesta. I år hann vi före skatorna och fick drygt 1/2 liter.

    SvaraRadera
  2. Monica, tack för det, jag har ju inte ens tänkt på att jag kan skaffa en egen buske (eller alltså minst två, då). Jag tror jag absolut ska försöka plantera några egna i höst!

    SvaraRadera